Mladi romani mogu biti predsoblje za sve ozbiljnije književne žanrove, jer su te knjige već napisane za generaciju koja se ne boji ni nekoliko stotina stranica



Dječja književnost je zbirka književnih djela napisanih za djecu i mlade koji još nisu spremni za ozbiljnija djela, a koja zadovoljavaju njihove potrebe. Dječja književnost je također primijenjena književnost. Većina (takvih) dječjih književnih djela ima dječjeg ili mladog protagonista. Slično njemačkom pojmu Kinder und Jugendliteratur, i na mađarskom se često spominju djela za obje generacije zajedno, dok engleski, francuski i ruski jezik koriste samo izraz dječja književnost. Uz pojam omladinske književnosti, polako se uvodi i pojam tinejdžerske književnosti, tinejdžerske knjige, koja se nalazi između dječje i omladinske književnosti. U širem smislu pojma dječje i omladinske književnosti, ovdje uključujemo i popularnu znanstvenu književnost, kao i znanstvenu fantastiku koja se nalazi na granici između zabavne književnosti i popularne znanosti.

Prema suvremenijem shvaćanju, dječja i omladinska književnost integralni su dio nacionalne i svjetske književnosti, dok ih drugi pristup smatra samo primijenjenom književnošću u službi pedagogije. Prema ovom posljednjem shvaćanju, biti dječji i omladinski pisac poseban je status, a potrebna je i vlastita institucionalna struktura za dječju i omladinsku književnost. Međutim, u našoj zemlji ne postoji ni institucionalna struktura ni vlastiti teorijsko-kritički forum; dijelom nikada nije ni nastao, a dijelom je već prestao postojati.

Norme dječje i omladinske književnosti slične su onima za književnost za odrasle, ali imaju posebnosti na koje treba posebno paziti. Dječja književnost može se podijeliti na lirske i epske skupine, odnosno na dječje pjesme i priče. Dječja poezija karakterizira jezična ljepota, ritmičnost, pjevnost, čisto prikazivanje emocija. Priče zadivljuju djecu svijetom, oštro se razlikuju suprotnosti (dobro-loše, lijepo-ružan), a kraj dobre dječje priče uvijek ima pozitivan ton. Dječja književnost je više sveobuhvatna umjetnost nego omladinska i književnost za odrasle.

Zanimljivost omladinske književnosti je da su, s jedne strane, mnoga djela koja su ranije bila napisana za odrasle sada postala dio omladinske književnosti (društvena satira Swifta, Gulliverova putovanja, povijesni roman Gárdonyija, Zvijezde Egera ili utopijska djela Vernea), s druge strane, vrijedi i obrnuto, mnoga djela koja su izvorno bila zamišljena kao omladinska, ali su se drugačije razvila, stekla su ozbiljno književno priznanje (na primjer, Kodolányi János Potop, Lewis Carroll Alisa u zemlji čudesa ili J. R. R. Tolkien Hobit ili Gospodar prstenova).

Dobra omladinska književnost nije dosadna, posebno pazi na poštivanje jezičnih pravila, precizna je, jasna, ne zavarava u pogledu zakona života, povijesti, prirode i jezika. U omladinskoj književnosti nastaje manje djela nego u književnosti za odrasle, jer je teže baviti se njome, napisati dobar omladinski rad; osim toga, u mnogim zemljama ima niži ugled i materijalno priznanje.

Među draguljima mađarske omladinske književnosti ubrajamo Molnár Ferenc Dječaci iz ulice Pál, Karinthy Frigyes Molim vas, gospodine učitelju i Móra Ferenc Blago tražitelj mali kaput, nekoliko romana Fekete István kao i omladinske romane Szabó Magda. Možda najpopularnija djela tinejdžerske književnosti su romani Csukás István. Böszörményi Gyula serija romana Lovac na snove, započeta 2002. godine, postiže veliki uspjeh među mađarskim adolescentima, dok u Transilvaniji to čine eposi i mitološke obrade Csire Gabriella.

Romani za mlade3 proizvoda dostupno